اهمیت و ضرورت موسسه روانشناسی هوانوردی (تبیین جایگاه موسسه)
موسسه روانشناسی هوانوردی ایران با داشتن اهداف عالیه من جمله تعامل اصول علمی و روش فنی مطالعه رفتار انسان، علم روانشناسی را در صنعت هوانوردی به خدمت گرفته و با داشتن اهداف استراتژیک با کمک روان شناسی همه تلاش خود را جهت بالا بردن سلامت و بهداشت روان مجموعه صنعت هوانوردی مدنظر دارد.
پیشرفت و محبوبیت موسسه روانشناسی هوانوردی ایران بر پایه چهار اصل تجربه، دانش به روز، کیفیت برتر و مشاور امین استوار است و ما به خوبی به قدرت این چهار اصل درکنار یکدیگر واقفیم و هر روز بیش از پیش تلاش خواهیم کرد تا رضایت مراجعین محترم از موسسه روانشناسی هوانوردی ایران پررنگتر گردد.
تجربه
اصلی ترین پشتوانه موسسه روانشناسی صنعت هوانوردی می باشد که این خود باعث گردیده تا بعنوان مرجعی تخصصی و فنی برای مشاوره و تهیه گزارشات روانشناسی مبدل شویم.
دانش به روز
درک ضرورت انجام مطالعات امکان سنجی در پروژه های آمایش انسانی، مستلزم بهره گیری کامل از روش های نوین علمی، کاربردی و ارزیابی مقدماتی پروژه ها روانشناسی نوروسایکولوژی، بالینی، صنعتی سازمانی و سلامت است. استفاده از متخصصین مجرب و کارآزموده و بهره گیری از نرم افزارهای استاندارد و مورد تایید سازمان هواپیمایی سبب گردیده است که دانش به روز، به عنوان محرک اصلی برای پیشرفت و اعتلای مشاوره مدیریت و روانشناسی موسسه روانشناسی هوانوردی ایران مورد توجه قرار گیرد.
کیفیت برتر
این موسسه خدمات خود را با استاندارد سازمان توسعه صنعت ملل متحد UNIDO تطابق می دهد و این خود گواه ادعای ما، جهت ارائه کیفیت برتر می باشد.
مشاور امین
یکی از مسائل مهم برای مراجعان، محرمانه ماندن اطلاعات و ایده هاست. عدم افشاء یک ایده جدید در حوزه صنعت هوانوردی در بازار پررقابت امروز، می تواند برای فعالان آن حوزه ارزشمند و حتی حیاتی باشد. ما بعنوان یک مشاور حوزه صنعت هوانوردی این اطمینان را به شما می دهیم که امانت دار اطلاعات و ایده های شما بوده و از هر گونه نشت اطلاعات جلوگیری کنیم.
دستاوردها
موسسه روانشناسی هوانوردی ایران افتخار می کند که با دانش تخصصی بالا نیروی انسانی با انگیزه، خلاق، متخصص و مسئولیت پذیر، اهداف دستاوردهای خود را بطور مستمر بروز کرده و تمام فرایندهای خود را در جهت جلب رضایت ذینفعان ارتقاء سلامت روان در حوزه صنعت هوانوردی توسعه می دهند.
حوزه های کاری موسسه روانشناسی هوانوردی ایران
موسسه روانشناسی هوانوردی ایران یک انجمن تخصصی در حوزه روان شناسی و حمل و نقل هوایی و عوامل اساسی است که برای ترویج تبادل اطلاعات و اشاعه علم روان شناسی در حوزه صنعت هوانوردی ایجاد گردید.اهم فعالیت این موسسه به شرح زیر می باشد:
1. ایجاد شبکه های مرجعیت دانش روان شناسی هوانوردی برای فعالیت های حرفه ای روان شناسی در حوزه صنعت و حمل و نقل هوایی
2. مطالعه، پژوهش، طراحی و الکوسازی دانش روان شناسی در حوزه هوانوردی
3. تاسیس مرکز خدمات تخصصی روانشناسی و روانسنجی هوانوردی
4. طراحی، تدوین و تألیف محتوای یادگیری و بهبود مستمر روند آموزش (کارکنان) صنعت هوانوردی
5. خدمات پیش گیرانه از آسیب های روانی- رفتاری و … در صنعت هوانوردی (کارکنان)
6. ایجاد تعامل سازنده با سازمان ها، موسسات و مراکز علمی پژوهشی مرتبط با دانش و صنعت هوانوردی
7. انتشار نشریات و کتب مورد نیاز روانشناسی در حوزه دانش و صنعت هوانوردی
8. برگزاری و مشارکت در همایش ها، کنفرانس ها و کارگاه های علمی و تخصصی روانشناسی در حوزه دانش و صنعت هوانوردی
9. اخذ و اعطای نمایندگی داخل و خارج کشور
10. تعاملات مالی، اقتصادی و تجاری سازی رشته روانشناسی هوانوردی (اخذ وام و تسهیلات مالی و اعتباری)
مشاوره تخصصی صنعت هوانوردی
هدفمند کردن صنعت هوانوردی و تعیین مسیر برنامه مدون روانشناسی، با توجه به تغییر و تحوّلات تکنولوژی، بازار و فضای فرصت ها و تهدیدات پیرامون آن از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. این مدیریت توسط موسسه روانشناسی هوانوردی ضمن هدایت هوانوردی به سمت صنعت هوانوردی با ریسک کمتر، مطالعات امکان سنجی طرح ها را از ابعاد بازار، فنی، تکنولوژی و مالی به انجام می رساند.
برگزاری دوره های آموزشی تخصصی توسط موسسه روانشناسی هوانوردی
امروزه همگان به این نتیجه رسیدند که رشد و توسعه پایدار هر سازمان، در گرو ایجاد فرهنگ آموزش و یادگیری در آن سازمان است و در واقع با ارائه آموزش های لازم به پرسنلشان، آنها را در بالا بردن سطح مهارت ها و تخصص هایشان کمک می کنند.
بنابراین ایجاد فرهنگ یادگیری به صورت مستمر، به بالا بردن سطح فروش و حفظ جایگاه سازمان در بازار منجر گشته و باید به این باور رسید که طرح های روانشناسی بر روی صنعت هوانوردی رشد سازمان در بلند مدت را تضمین می نماید.
از این رو موسسه روانشناسی صنعت هوانوردی، در کنار فعالیت های مرتبط با فرایند صنعت هوانوردی در جهت ایجاد بستری مناسب برای پشتیبانی فنی و ارتقاء وضعیت علمی جامعه در حوزه آموزش نیز حضور پیدا کرده است. عمده فعالیت های این مشاور در این حوزه عبارتند از:
نیاز سنجی آموزش
برگزاری دوره های آموزشی (در محل یا کارفرما)
خدمات تخصصی روانسنجی هوانوردی |
امروزه یکی از شاخص های کسب موفقیت در کارنامه شغلی افراد وجود تناسب بین خصوصیات، سبک ها و ترجیحات شخصی با شغل مورد نظر است.
از آنجا که ارائه خدمات شایسته و راهکارهای سازنده پیرامون مسائل و مشکلات فردی و بین فردی در حیطه شغلی، حرفه ای، خانوادگی به میزان تسلط متخصص بالینی-روان درمانگر بر مسائل وابسته به آن است، لذا نیاز سنجی و انجام مصاحبه و پرسش از متقاضیان، مراجعین و به اشتراک گذاردن تجارب و اطلاعات این امر ضروری است.
ارزیابی ها شامل اطلاعات اجتماعی و زندگینامه که به صورت مشاهدات مستقیم و داده هایی که از آزمون های روانی خاص است مستخرج می شوند که معمولاً توسط یک متخصص بالینی یا روان پزشک انجام می شود. نتایج ارزیابی و غربالگری برای اهداف بالینی و درمان برای تشخیص و تدوین برنامه برای مراحل درمان و مراقبت به کار می رود.
مؤسسه روانشناسی هوانوردی ایران برای ارتقاء سلامت روان، توان مدیریتی و اجرایی کارکنان سازمان هواپیمایی و خلبانان، برنامه ریزی و بهینه سازی ساختار و بهره وری منابع انسانی سازمان از جمله:
1. دادن بینش به کارکنان، خلبانان و خدمه پروازی، این که چگونه مسئولیت رسیدگی مشکلات زندگی خویش را بر عهده گیرند.
2. ارائه راهکار برای عدم بروز اختلافات خانوادگی (همسر، فرزندان و …) و اختلافات حل نشده.
3. برنامه ریزی برای رویدادهای پیش روی خلبانان و تأمین بهداشت روانی محیط کار کارکنان و خانواده به ارائه خدمات تخصصی می پردازد.
تهیه و تدوین بسته های آموزشی
در تشخیص میزان سلامت روان خلبانان، تستهای روانشناسی و آزمونها جایگاه ویژه دارند. تستهای روانشناسی، ابزار قلم و کاغذ و یا نرم افزار به شکل مکتوب و یا شفاهی قابل اجرا هستند و مهارتها، توانایی ها و میزان سلامت روان و دیگر آیتم های مورد نظر در افراد و مراجعه کنندگان را بصورت فردی یا گروهی مورد ارزیابی قرار می دهند. روان شناسان حوزه هوانوردی با ابزار آزمون سرعت تصمیم گیری، ظرفیت و قدرت رهبری کردن تحت شرایط سخت و دشوار، میزان اعتماد به نفس و تعهد شغلی و موارد دیگر را در خلبانان بررسی می کنند.
از تستهای پرکاربرد روان شناسی که برای خلبانان مورد استفاده قرار می گیرد:
* تست توانایی و درک فضایی (Test the ability of spatial perception): این آزمون فراتر از تستهای شخصیت و ارزیابی غیر کلامی است و این تست به این علت شاخص است که به درک و تجزیه و تحلیل مشکلات می پردازد. به نوعی به سنجش کار عامل انسانی با تکنولوژی و سطح آگاهی می پردازد و رابطه هماهنگی دست و چشم را مد نظر دارد.
* تست استدلال عددی (Numerical-Reasoning test): که سنجش مهارتهای کلامی، استعداد و توانایی خلاقیت و منطق و مهارتهای ارتباطی را مد نظر دارد.
* تست استدلال فضایی (Spatial-Reasoning test): یک ابزار سنجش برای نگرش غیر کلامی افراد است که توانایی در فهم نقشه ها و اشکال پیچیده را می سنجد، گاهی اوقات به این ابزار تست هوشیاری فضایی هم گفته می شود.
* تست استدلال منطقی (Logical-Reasoning test): تست استدلال منطقی فرمی از تست روان شناسی است که به طور گسترده به منظور ارزیابی افراد طی فرایند جذبشان مورد استفاده قرار می گیرد. روان سنجی معادل اندازه گیری توانایی ذهنی است و تستهای استدلال منطقی به منظور اندازه گیری مهارتهای غیر کلامی افراد طراحی می شود و مستلزم این است که افراد اشکال، اعداد و الگوها را تفسیر نمایند.
* در حوزه روانشناسی صنعتی سازمانی: |
1 | بهره وری و رضایت شغلی کارکنان سازمان هواپیمایی |
2 | بررسی انگیزش شغلی کارکنان سازمان هواپیمایی |
3 | بررسی حل مساله و خلاقیت شغلی کارکنان سازمان هواپیمایی |
4 | بررسی سطوح شخصیت شغلی کارکنان سازمان هواپیمایی |
* در حوزه روانشناسی بالینی و سلامت: |
1 | سلامت عمومی روان |
2 | غربالگری اختلالات روانی-شخصیتی |
3 | هوش انتراعی- فضایی |
4 | هوش عمومی |
5 | خلاقیت تجسمی |
6 | شخصیت عمومی |
7 | هیجان و عواطف (اختلالات خلقی) |
8 | استرس پذیری و روشهای مقابله با استرس |
9 | باور پذیری مرگ (نگاه دینی-غیر دینی) |
10 | غربالگری اختلالات اضطرابی_خلقی |
* در حوزه عصب روانشناسی (نوروسایکولوژی): |
1 | مطالعه فرایند حافظه در عملکرد هوانوردان |
2 | مطالعه فرایند سرعت واکنش در عملکرد هوانوردان |
3 | مطالعه فرایند توجه و تمرکز در عملکرد هوانوردان |
4 | مطالعه فرایند سازماندهی و طراحی تجسمی در عملکرد هوانوردان |
5 | مطالعه فرایند پردازش های شناختی در عملکرد هوانوردان |
6 | مطالعه فرایند خطاهای ادراکی در عملکرد هوانوردان |
مطالعات پیش از صنعت هوانوردی
در فضای رقابت جهانی هدایت برنامه در راستای اهداف از پیش تعیین شده برای حصول بازده مناسب از برنامه، یکی از فعالیت های مهم مشاوره ای محسوب می گردد. نتایج و بازخورد صنعت هوانوردی های گذشته که بدون مطالعه انجام گردیده خسارات جبران ناپذیری را متوجه مشتریان، سازمان ها و کشور نموده است. هدایت برنامه با ریسک مناسب یکی از دغدغه های کنونی مدیران است که چنانچه بدون انجام مطالعات بازار، تحقیقات، بررسی های موشکافانه تکنولوژی های موجود از لحاظ فنی انجام گیرد، ریسک بسیار زیاد و احتمال خسارات هنگفت را به همراه خواهد داشت.
- شناخت و تعیین محدودیت ها و چالش های آنی جهت فعالیت های صنعت هوانوردی
- شناخت صحیح از بازار پیرامون صنعت هوانوردی مورد نظر
- شناسایی دقیق تکنولوژی های مورد نظر و انتخاب تکنولوژی های مناسب
- تجزیه و تحلیل صحیح مالی از فعالیت در کسب و کار مورد نظر
- مطالعه ریسک صنعت هوانوردی و چگونگی کاهش ریسک صنعت هوانوردی از نتایج حاصل از انجام مطالعات پیش از صنعت هوانوردی می باشد.
مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی فنی – اقتصادی)
صنعت هوانوردی و سازمان ها به منظور بررسی و تصمیم گیری در خصوص جنبه های مختلف اقتصادی، فنی و مالی طرح ها و پروژه های پیشنهادی، طی مراحل مختلف پیش از اجرای آنها، نیازمند انجام هر یک از مطالعات فوق می باشند. این فرآیند از مطالعه فرصت در مراحل بسیار ابتدایی پیش از صنعت هوانوردی آغاز و تا تدوین طرح های تجاری در مراحل نهایی صنعت هوانوردی و اجرای طرح ادامه می یابد این مطالعات مانند چراغی افق را بر روی مجریان و مشتریان طر ح ها یا پروژه ها روشن نموده و از این طریق صاحبان برنامه می توانند قبل از اجرای طرح ها نسبت به جنبه های مختلف توجیه پذیری، ریسک ها، مسایل و موانع پیش روی و الزامات، اطلاعات و چشم انداز روشنی کسب نمایند.
مدیریت، کنترل و نظارت بر پروژه های صنعت هوانوردی توسط موسسه روانشناسی هوانوردی
خدمات در بخش نظارت و کنترل پروژه طرح های روانشناسی، عبارتست از مدیریت پروژه در بخش نظارت بر اجرای طرح و تهیه گزارشات پیشرفت کار با استفاده از نرم افزار جهت ارائه به سازمان عامل مطابق با شرح خدمات زیر:
تهیه C.P.M طرح بر اساس برنامه زمان بندی مصوب طرح در گزارشات توجیه پذیری و با توجه به سرفصل های گزارشات مزبور و W.B.S مشتق از آن
تدوین جدول زمان بندی نیاز طرح به منابع مالی در دوره اجراء و آغاز بهره برداری با توجه به آورده متقاضی و تسهیلات مصوب سازمان عامل و جداول پیش بینی شده در گزارشات توجیهی طرح
کنترل هزینه های طرح از طریق کنترل پرداخت های تحقق یافته متقاضی به عوامل اجرایی ذینفع و سایر هزینه های مستقیم انجام شده برای اجرای آن
نظارت و اظهار نظر بر روی فرآیند انتخاب طرف قراردادهای مجری طرح و عقد قراردادهای مختلف پیمانکاری، ساخت، خرید، نصب و …
ارائه گزارشات دو ماهانه ترکیبی از پیشرفت فیزیکی طرح و وجوه صرف شده و پیش بینی وجود مورد نیاز برای هزینه های دو ماهه آتی با روشن کردن محل صرف وجوه و محل تأمین آن (سهم متقاضی، سهم تسهیلات) و تحلیل مغایرت ها و انحرافـات از برنامه و بودجه طرح و در صورت ضـرورت به روز کردن C.P.M و اعلامهشدارهای به موقع
به کارفرما و سازمان مشتمل بر گزارشات اولیه پروژه از طریق سازمان با استفاده از نرم افزار و گزارشات دو ماهه مالی پروژه (ارائه هزینه های مورد نیا طی دو ماه آتی پروژه) که حاوی وضعیت پیشرفت فیزیکی و هزینه های اجرای طرح های روانشناسی صنعت هوانوردی و ارائه هزینه های دو ماه آتی پروژه می باشد.
ارائه پیشنهادهای اصلاحی به منظور کاهش هزینه های اجرایی، پیشگیری از افزایش هزینه ها و یا ارتقاء کیفیت اجراء
پیش بینی های لازم به منظور فراهم شدن امکانات راه اندازی به موقع طرح درخصوص تأمین مواد اولیه لازم، تأمین نیروی انسانی آموزش دیده مورد نیاز و تأسیسات زیربنایی لازم با رعایت اصول محیط زیست
اظهار نظر بر روی مواردی که از طرف سازمان به ناظر ارجاع شود
معرفی مدل و ساختار موسسه روانشناسی هوانوردی
ما در موسسه روانشناسی هوانوردی از مدل “شل” که دارای چهار مولفه اصلی است بهره خواهیم جست و این مولفه ها اجزای اصلی عنصر انسانی را شکل می دهند و عبارتند از:
- مولفه نرم افزار
- مولفه سخت افزار
- مولفه محیطی
- مولفه زیست افزار
مدل “شل” بطور نموداری چهار مولفه فوق را نشان می دهد و علاوه بر آن رابطه بین مولفه ها را نیز تعیین و مرحله به مرحله برای یافتن دلایل وقوقع یک سانحه که ناشی از عملکرد انسانی باشد پیش می رود.
در تحلیل علل وقوع یک سانحه که ناشی از عملکرد و خطای انسانی باشد این خطا خارج از مولفه های گفته شده نمی باشد. تحلیل هر یک از مولفه ها و رابطه بین سانحه بوقوع پیوسته می تواند در دستیابی به واقعیت ها یاری رساند.
تنها یک عامل در بروز سوانح هوای دخیل نمی باشد بلکه عوامل و دلایل متعددی ممکن است که در وقوع یک سانحه نقش ایفا می کنند و موثر می باشند که با استفاده از مدل می توان عوامل را شناسایی نمود.
عملکرد مدل موسسه روانشناسی هوانوردی به گونه ای است تا به سوالات ساده در ارتباط با “چه، چه کسی و کی (چه موقع)”، پاسخ فراهم ساخته و سوالات پیچیده تر “چگونه” و “چرا” را نیز در برمیگیرد.
مدل “شل” از هواکینز برگرفته شده است و سازمانهای بین المللی از جمله سازمان بین المللی هوانوردی و سازمان بین المللی کار برای آنالیز سوانحی که توسط انسان ها رخ می دهد، مدل “شل” را بکار می برند. این سازمان ها به کشورهای عضو خود توصیه می نمایند تا در ارزیابی سوانح هوایی بویژه برای آنالیز خطاهای ناشی از انسان ها، از مدل “شل” استفاده کنند. نمودار 1-1 رابطه عنصر انسانی با مولفه های اشاره شده را نشان می دهد.
برای روشن شدن مفاهیمی که در مدل موسسه روانشناسی هوانوردی بکار برده شده اند توضیح لازم در ادامه آورده می شود:
الف) مفهوم عنصر انسانی در فعالیتهای هوایی
عنصر انسانی به عاملی که دارای فکر، هوش، عاطفه، احساس، فرهنگ، ارزش و … که اجرای یک یا چند وظیفه را در هواپیما عهده دار است اطلاق می شود. عنصر انسانی کانون اصلی فعالیت ها محسوب می شود.
ب) مفهوم نرم افزار، در بخش (سیستم) هوایی
نرم افزار بخش غیرفیزیکی سیستم “شل” شامل خط مشی سازمانی، روشها، چک لیست ها، نقشه ها، نمودارها، بخش نامه ها و برنامه های کامپیوتری را شامل می گردد و بطور کلی هر آنچه بر رفتار افراد تأثیرگذار ولی غیر قابل لمس باشد، نرم افزار اطلاق می گردد.
ج) مفهوم سخت افزار در بخش (سیستم) هوایی
سخت افزار به بخش تجهیزات سیستم حمل و نقل دلالت دارد و شامل طراحی محلهای کاری صفحههای نمایش، ابزار کنترل، صندلی ها و غیره می شود.
د) مفهوم محیط در بخش (سیستم) هوایی
محیط شامل شرایط آب و هوای داخلی و خارجی، دما، میزان دید، لرزش ها، سر و صدا، و دیگر عواملی است که رایط محیط کار افراد را بوجود می آورند. گاهی برخی محدودیت های اقتصادی، سیاسی نیز که سیستم تحت آنها فعالیت می کند نیز در این بخش گنجانده می شوند. شرایط آب و هوای، تا حدی که بر ارتباطات، تصمیم گیری، کنترل و هماهنگی تأثیر می گذارد، بخشی از محیط زیست بشمار می رود.
هـ) مفهوم زیست افزار در بخش (سیستم) هوایی
با ارزش ترین و قابل انعطاف ترین مولفه در سیستم “شل” زیست افزار به شمار می آید که بطور مستقیم به انسان ها مربوط می شود. هر فرد توانایی ها و محدودیت های فیزیکی، فیزیولوژیکی، روانشناسی و روانی- اجتماعی، مربوط به خود را داراست. مدل موسسه روانشناسی هوانوردی بصورت ساده تر به شکل (1-1) در نظر گرفته شده است که هر کدام از متغیرهای مربوط به عنصر انسانی که به وقوع سانحه می گردد، بررسی می نماید. شکل 1-1 رابطه و چگونگی وقوع سانحه ناشی از ترکیب مولفه ها را بیان می کند.
دیدگاهتان را بنویسید